זיהוי וטיפול בבחורי ישיבה הסובלים מהתמכרויות

זיהוי וטיפול בבחורי ישיבה הסובלים מהתמכרויות

לאור העלאת נושא נגע ההתמכרויות בתוך מחננו,  טור זה מיועד לתת הכוונה ועזרה לבחורי ישיבה חבריהם משפחותים או מחנכיהם לגבי התופעה, מניעה והשפעתה של שימוש והתמכרות לחומרים משני מצב רוח.

בחורי הישיבה איתם אני נפגש כשהם בתחילת הדרך של שימוש והתמכרות נמצאים בקונפליקט וחיים חיים כפולים.

כפי שיוני (שם בדוי) הגיע לבקש עזרה כשפגשתי אותו בפעם הראשונה,
מחד הוא נראה כלפי חוץ ומתנהג כמו כל בחור אחר בשיעור שלו. תפילות, חברותות, שטייגן וקצת מרשה לעצמו להתפרק מידי פעם בבין הסדרים.

אך מצד שני הוא היה לו סוד קטן, הוא היה מעשן סמים מידי פעם, אלו היו רגעי הנחת להם חיכה לפעמיים חודש שלם, אחרי הירידה של ההשפעה הראשונית יוני נשאר עם תחושת כישלון ותבוסה קשה מהחיים, חייו הפכו לבלתי נסבלים הוא הרגיש ריקנות עמוקה וחסרי אונים אך הדרך היחידה אותה הכיר לברוח מהתחושה זה עוד סיגריה ארורה…

זיהוי:

בכדי לאתר בחורים הנמצאים במשבר חשוב לשים לב למספר התנהגויות:

  • תפקוד של הבחור בחיי היום יום – כמו הסתגרות ממושכת, מצבי רוח משתנים, ירידה בביטחון העצמי, העלמות של כספים, התנהגות חשאית ומתגוננת.
  • מצב גופני – ירידה או עליה במשקל, הפרעות אכילה, שינויים בהרגלי שינה, הופעה חיצונית חריגה, עיניים אדומות.
  • תפקוד לימודי – שינויים בהישגים הלימודיים, חוסר ריכוז, בעיות בזיכרון, היעדרויות מרובות..

הגורמים לשימוש:

בחורי ישיבה הנמצאים בעיצומו של גיל ההתבגרות, גיל זה כולל בחובו מעברים משמעותיים ובניית זהות אישית, כהשפעה מהמצב המשברי ישנם בחורי ישיבה המוצאים מענה רגשי בשימוש בסמים או אלכוהול, עד שזה מגיע למצב בו הבחור מפתח הרגל של שימוש בלתי נשלט או שמשתתף בהתנהגויות למרות השפעתם המזיקה לו ולסביבתו.

תקופה הנערות בחיי בחורי ישיבה הינם מאתגרים ומשמעותיים, אציין שרוב הנערים עוברים את הגיל המשברי וגדלים ממנו. אך ישנה אחוזים מבחורי הישיבה הנמצאת בסיכון וסיכוים ליפול לתוך התמכרות כתוצאה גדלה משנה לשנה.

בחורים עלולים להתמכר לכל פעילות מהנה או מענגת אך היא הופכת להתמכרות כאשר מאבדים שליטה ויש תחושה פסיכולוגית של “צורך” של החומר או ההתנהגות במקום “לרצות” אותו. למצב זה יש השעות שליליות שלעיתים לא ניתן לראותם באופן מידי.

ההתמכרות תתחיל משימוש חד פעמי המגיע ממניעים של סקרנות, לחץ חברתי או חיפוש ריגוש מידי.

מאפייני התמכרות:

  1. תלות פיזית ופסיכולוגית בחומרים או התנהגויות מסוימות
  2. השפעה פיזית או רגשית כתוצאה מהחוסר החומר או ההתמכרות
  3. צורך בצריכת החומר או ההתנהגות באופן מוגבר
  4. שינוי רגשי כהשפעה מהשימוש.

 

על מנת להבין את ההתמכרות והשפעותיה יש לדעת כי ההתמכרות לחומר אינה שורש הבעיה ועל מנת לעזור לבחור יש לנסות להכיר על מה יושבת ההתמכרות, מצב משפחתי, משבר אישי, טראומה, חוסר תשומת לב, ערך עצמי נמוך.

ההשלכות השליליות שיש לבחור ישיבה כתוצאה מהשימוש ירידה בחשק ובמוטיבציה ללמוד, כישלון בלימוד, קשים בתקשורת הבין אישית עם הורים ומשפחה, הסתרה, בעיות רגשיות, בעיות חוקיות.

בדרך כלל הבחור יהיה אחרון להודות שיש לו בעיה אך סביבתו תראה את ההשפעה השלילית ואת התדרדרותו בישיבה ובחברה.

גורמי סיכון:

מיהם הבחורים המועדים להתמכרות, לא נוכל לדעת באופן וודאי אך ישנם מספר גורמי סיכון היכולים לתת לסביבה אפשרות לזיהוי מוקדם,

קיימים בחורים הנמצאים בקבוצת סיכון וסיכויים לצרוך חומרים אסורים עולה.

בחורים עם הפרעת קשב וריכוז, מאחר ואחד המאפיינים המרכזיים של הפרעה זו היא התנהגות אימפולסיבית, מהווה ההפרעה גורם המאיץ את ההתנהגות המסוכנת.

בחורים בעלי קשיים נפשיים כמו הפרעות חרדה (חרדה חברתית, חרדת מבחנים, חרדה כללית או ספציפית), בחורים בעלי הפרעות במצב הרוח כמו דיכאון על סוגיו, הפרעות אישיות, זהות וקשיים חברתיים ומשפחתיים נמצאים גם הם בסיכון.

בחורים הסובלים מאחת ההפרעות שצוינו לעיל משתמשים בסם כתרופה עצמית, תרופה שמאפשרת להם כביכול חיים שקטים ומאורגנים יותר עם פחות חרדות ודיכאון, עם הרגשת ביטחון, פחות עכבות חברתיות ותחושת שייכות, גם אם כוזבת.

לרוב הבחורים לא משתפים את הסביבה או את המשפחה בתלות שנוצרה בסם או באלכוהול. לפיכך ישנה חשיבות רבה לאופן הטיפול.

ההורים או אנשי החינוך אשר מגלים שהבחור כבר מעשן סמים, מומלץ להימנע מאיומים ואולטימטומים. יש לגלות מדוע הבחור התחיל לעשן, ולברר אם יש מצוקה שהוא מנסה להסתיר, האם הוא מבקש תשומת לב או שזו דרכו להשתלב בחברה. יש להבין את המוטיבציה של הבחור ולמצוא דרכים לסייע לו להפסיק באמצעות חיפוש פעילות חלופית בריאה,

על ההורים האחריות לעקוב אחר שינויים אלו אצל הבחור ולעשות כל מאמץ לשמור על ערוץ תקשורת פתוח עם ילדם. ולהתייעץ עם גורמי טיפול בתחום.

אין באמור כל כוונה ליועץ או טיפול של מקרה פרטני, בכל שאלה יש להתייעץ עם מטפל מוסמך ומומחה בתחום.

זקוקים לעזרה?

אל תלכו!
מלאו את פרטיכם ונחזור אליכם >>>

או לחצו כאן לחיוג